Het laatste nieuws


Hendriksen nieuws

Algemene voorwaarden opstellen: een stappenplan

19 november 2024 | Blog

Het opstellen en hanteren van algemene voorwaarden is vaak niet het eerste waar je aan denkt bij het runnen van je onderneming. Het hanteren van algemene voorwaarden is echter wel heel waardevol en kan je helpen bij het beperken van eventuele aansprakelijkheidsrisico’s. Kun je hierin wel wat hulp gebruiken? Lees dan verder en bekijk ons […]

Lees meer

Jouw bedrijf verkopen: de intentieovereenkomst

7 november 2024 | Blog

De verkoop van een onderneming is een omvangrijk proces verspreidt over verschillende fases, waaronder de waardebepaling van aandelen, het zoeken en benaderen van kandidaten en de biedings- en onderhandelingsfase. In de blog ‘jouw bedrijf verkopen: zo bereid je je voor’ gingen onze collega’s van Hendriksen Corporate Finance al nader in op deze eerste stappen in het […]

Lees meer

Wijzigingen in de Turboliquidatie

9 november 2023 | Blog

De turboliquidatie gaat een versnelling terug. Vanaf 15 november wordt het minder gemakkelijk om een vennootschap te ontbinden via een zogenaamde turboliquidatie. Ik leg je graag uit wat er gaat veranderen.   Turboliquidatie: zo werkt het nu Heeft de onderneming geen baten meer? Dan kan de algemene vergadering van de vennootschap een ontbindingsbesluit nemen. Je geeft […]

Lees meer

Hervormingen op de arbeidsmarkt: dit zijn de gevolgen

1 september 2023 | Blog

“Kabinet verandert wet: na drie tijdelijke contracten in vaste dienst of anders pas na 5 jaar weer een flexcontract”, “Einde aan draaideurconstructies” en “Nulurencontracten worden verboden”. De laatste tijd zien we veel dergelijke headlines. Headlines die pakkend zijn, maar waardoor bij onze salaris- en personeelsadviseurs de telefoon roodgloeiend staat. Wat verandert er nou echt op […]

Lees meer

De noodzaak van een goede overeenkomsten-huishouding

21 december 2022 | Blog

De wereld om ons heen wordt steeds juridischer. Een gentlemen’s-agreement of een stevige handdruk is vaak niet meer voldoende wanneer partijen afspraken maken. De noodzaak om terug te vallen om een schriftelijk stuk wordt steeds groter. Dit geldt niet alleen voor overeenkomsten met externe partijen, maar óók voor de overeenkomsten-huishouding binnen de onderneming. Hieronder de […]

Lees meer

Blog: Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen

27 januari 2022 | Blog

Vooral in deze roerige tijden ontkom je er soms als ondernemer niet aan om afscheid te moeten nemen van een of meerdere werknemers. Je moet de onderneming reorganiseren of zelfs helemaal stoppen. Onlangs heb ik voor een klant bij het UWV toestemming gevraagd voor het mogen opzeggen van de arbeidsovereenkomst van een werknemer. En de […]

Lees meer

Heb jij de UBO(‘s) al ingeschreven?

15 december 2021 | Blog

Voor ondernemers is de term UBO vast niet onbekend. UBO staat voor Ultimate Beneficial Owners. De mensen die de uiteindelijke eigenaar zijn van een organisatie of er zeggenschap over hebben. Vanaf 27 september 2020 moet elke organisatie zijn of haar UBO’s in het UBO-register inschrijven. Voor nieuwe ondernemingen bij inschrijving bij de kamer van koophandel. […]

Lees meer

De risico’s van het zelf opstellen van arbeidsovereenkomsten

22 november 2021 | Blog

Het opstellen van arbeidsovereenkomsten is een core business van de salarisadviseurs van Hendriksen Accountants en Adviseurs. De salarisadviseurs werken met een vast tarief voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst, te weten € 80,-  voor de eerste arbeidsovereenkomst en € 50,– voor een volgende arbeidsovereenkomst. Vaak krijgen zij de reactie “zóveel? Op het internet kunnen we […]

Lees meer

Blog: Algemene Voorwaarden

1 november 2021 | Geen categorie

Wanneer je net begint met je onderneming denk je vaak niet meteen aan het opstellen van algemene voorwaarden. De kleine lettertjes hebben niet jouw eerste prioriteit. Het is echter wel verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Ze beschermen jou als ondernemer. Je dekt je in voor risico’s en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen. Daarmee […]

Lees meer

Het periodiek verrekenbeding bij huwelijkse voorwaarden

4 juni 2021 | Algemeen

Sinds 1 januari 2018 geldt het nieuwe huwelijksvermogensrecht. Sinds 1 januari 2018 is het uitgangspunt een beperkte gemeenschap van goederen: de huwelijkse gemeenschap van goederen wordt beperkt tot datgene wat beide echtgenoten gedurende het huwelijk hebben opgebouwd. Voor gesloten huwelijken voor 1 januari 2018 geldt nog steeds het oude huwelijksvermogensrecht. Wanneer je hier van af […]

Lees meer

De WBTR Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen

14 april 2021 | Algemeen

Bij besluit van 11 december 2020 is vastgesteld dat de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) per 1 juli 2021 in werking zal treden. De WBTR is bedoeld om bestuur en toezicht van met name verenigingen en stichtingen te verbeteren. Er zijn regels opgesteld over taken, bevoegdheden, verplichtingen en aansprakelijkheid. De overheid wil met de […]

Lees meer